Auteur Topic: Coalitie belangenorganisaties stuurt 2e Kamer brief met problemen stadswarmte  (gelezen 1833 keer)

tba

• Member
    • Bekijk profiel
Vandaag werd een brief van VEH, Consumentenbond, en Woonbond over de problemen van stadsverwarming naar de 2e Kamer gestuurd. De brief wordt gesteund door een grote coalitie van warmtewijkorganisaties, w.o. natuurlijk ook Stichting Stadswarmte (zie blz 4).

Goed dat nu al verschillende partijen een #hoorzitting 2e Kamer over de #Warmtewet steunen, waar in de brief om wordt gevraagd.

Dat is ook hard nodig. Warmte is kennelijk zo ingewikkeld dat het belastingverhaal van 1 minuut op RTL Nieuws al niet klopte...

Wat is de boodschap? Totaal (inclusief alle belastingen) betaalt de gemiddelde warmteklant minstens € 300 méér per jaar dan de gasklant. Op Ypenburg meer, want wij betaalden ook de hoge aansluitbijdrage. Het bedrag dat de warmteklant aan belasting betaalt, betalen wij ook, zelfs méér, maar in ons geval gaat het niet naar de Staat, maar naar de warmteleverancier.

Veel achtergrondinformatie in de brief (blz. 5 en verder) o.a. over de veiligheidsproblemen op Ypenburg, is door de verschillende warmtestichtingen aangedragen. Wie deze site goed volgt herkent in de brief veel van de pagina "Problemen stadsverwarming" op onze site.

We zien de hoorzitting al met heel veel belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Namens Stichting Stadswarmte,
Theo Barenbrug

Laura

• Member
    • Bekijk profiel
Hallo Theo

Net een gedeelte gezien van een Commissievergadering met Minister Kamp
o.a. over de stadsverwarming.

Kort samengevat:  Warmtewet
Dat mensen met stadsverwarming evenveel betalen als mensen met gas, komt doordat in de wet ruimte is voor de bedrijven omdat te doen. Staat in de wet.
Het is niet anders, het is een gegeven volgens Kamp.
Problemen worden wel bekeken en indien mogelijk verholpen.
Er wordt wel vastgehouden aan de hoofdlijn van de warmtewet,
NMDA. Wet wordt nu uitgevoerd en gaan we tot een succes maken.
Over 3 jaar evaluatie of de warmtewet veranderd moet worden.

Misschien hebben jullie  (Stichting) het zelf wel gezien of weten jullie dit al?
Maar goed, dan weten andere lezers het ook.
Hoewel het wel oorverdovend stil is op het forum  ;D
Volgens mij is dat gekomen, sinds er over een aantal onderwerpen
niet meer gepost mocht worden, maar dat is weer een ander verhaal.

Theo, wil jij mijn vragen bij het topic (cheque) nog even beantwoorden a.u.b.?

Groeten Laura

tba

• Member
    • Bekijk profiel
Beste Laura,

Zie onze volgende post.

Met vriendelijke groet,
Namens Stichting Stadswarmte,
Theo Barenbrug
Ivo van Elk

Laura

• Member
    • Bekijk profiel
Hallo Theo/Ivo,

Toevallig zie ik net dat er 4 febr. a.s om 14.00 uur een hoorzitting is over de warmtewet. Ik neem aan dat iemand van jullie stichting daar ook aanwezig is?

Hieronder de link van de omroep waar ik het las:

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2235961163/Brabant+in+opstand+tegen+stadsverwarming+Het+is+niet+te+betalen.aspx

Groeten Laura
« Laatst bewerkt op: 25-01-2015, 23:57 door Laura »

tba

• Member
    • Bekijk profiel
Hallo Theo/Ivo,

Toevallig zie ik net dat er 4 febr. a.s om 14.00 uur een hoorzitting is over de warmtewet. Ik neem aan dat iemand van jullie stichting daar ook aanwezig is?

Hieronder de link van de omroep waar ik het las:

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2235961163/Brabant+in+opstand+tegen+stadsverwarming+Het+is+niet+te+betalen.aspx

Groeten Laura

Dag Laura,

Er zijn 3 consumentenorganisaties uitgenodigd: Vereniging Eigen Huis, Stichting Reeshofwarmte, en onze stichting.

Zie het topic dat ik vandaag geplaatst heb.

Met vriendelijke groet,
Theo Barenbrug