Auteur Topic: Sinterklaas is pesten in optima forma  (gelezen 771 keer)

herman van der helm

• Member
    • Bekijk profiel
Sinterklaas is pesten in optima forma
« Gepost op: 25-10-2014, 11:55 »
Het begint met een geintje. Moet kunnen denk je. Een geintje wordt gemakkelijk iemand voor de gek houden. Later groeit het uit tot iemand kleineren en nog later… nou ja iedereen kent de gevolgen van pesten. Dat horen en zien we regelmatig in het nieuws als er weer een escalatie heeft plaatsgevonden.

Kleine kinderen zijn een makkelijke ‘prooi’ en geloven van nature elk geintje. Dat is de ingeboren onbevangenheid die nu eenmaal aan het begin van een leven normaal is. Met het groeien wordt deze naïviteit langzaam of plotseling weggenomen en gaan ze ontdekken dat alles niet lijkt wat het is.

Vertrouwen in mensen

Soms worden deze geintjes onbewust uitgehaald met kinderen, maar heel vaak ook met een bedoeling. Soms is de bedoeling heel legitiem, door bijvoorbeeld een kind ‘bang” te maken voor water, zodat hij bij de slootkant vandaan blijft. Soms dient het alleen de geintjesmaker en geniet deze van het ontredderde kind. Niet zelden ontwikkelt een kind dan een wantrouwen jegens dit soort geintjesmakers. Het vertrouwen in mensen kan dan ernstig beschadigd raken, zeker als dit door vele mensen in zijn omgeving worden uitgehaald.

Een goed voorbeeld is het massale voor de gek houden van kinderen in de Sinterklaasperiode. Vanaf dat ze kunnen lopen begint er een ‘feest’ van bedrog. Als je lief bent, krijg je van Sint cadeautjes. De Sint en zijn Pieten worden gepresenteerd als een soort heiligen die een kinderleven mooier maken. De cadeautjes zijn een tastbaar bewijs van het gelijk van de volwassenen.

Zelfmoord gepleegd

Dit geloof kan jaren doorgaan tot het kind tot het besef komt dat er veel niet aan klopt. Plotseling wordt hem dan verteld dat Sinterklaas niet bestaat. Dit is in een kinderleven een soort mokerslag in het vertrouwen naar de volwassene toe, die verstrekkende gevolgen kan hebben.

Onderzoek is hier volgens mij nog nooit naar gedaan, maar ik weet van enkele mensen in mijn directe omgeving die op latere leeftijd mede om deze reden zelfmoord hebben gepleegd. Het is pesten in optima forma, die Sinterklaasmythe.

ZwartePiet-discussie

Sinterklaas kun je ook op een veel sympathiekere manier met de kinderen vieren. Op enkele basisscholen bijvoorbeeld wordt Sint en Piet al vele jaren in de klas aangekleed en geschminkt, waar de kinderen bij zijn. Dan spelen ze gezamenlijk het Sinterklaasspel en nadat iedereen zijn cadeautje heeft gehad worden de spelers weer afgeschminkt. De kinderen vinden het prachtig en hun vertrouwen wordt niet beschaamd.

Ik ben daarom ook blij met de huidige ZwartePiet-discussie. Kinderen, zeker de wat oudere, kunnen nu, door de oeverloze discussie op televisie, internet en op straat, zien dat het gewoon een spel is. Veel kinderzielen worden nu gevrijwaard van het pestgedrag van de ouders en andere volwassenen.