Auteur Topic: Leef ik in een andere realiteit?  (gelezen 1255 keer)

Azijnzeikerd

• Member
    • Bekijk profiel
Leef ik in een andere realiteit?
« Gepost op: 12-06-2009, 10:47 »
Gelezen op deze site:

>>> Oerwoud van Ypenburg, De Bras en de Zonnestraal
In de omgeving van Ypenburg zijn weinig bossen. Kinderen die hier opgroeien komen niet zo snel met natuur in aanraking. Ook op het schoolplein van De Bras/ De Zonnestraal staan geen hoge bomen. Dat is jammer, want bossen zijn plekken waar je kan spelen, je kan verstoppen, verdwalen en weg kan dromen. De bomen en planten maken dat je het landschap vanuit ieder standpunt anders beziet. Het is een mysterieuze plek, waar je je fantasie de vrije loop kan laten.

-------------------------------

Misschien leef ik in een andere werkelijkheid dan vele andere bewoners van Ypenburg, de mensen die op die scholen werken en de schrijver van het stukje, maar volgens mij is er juist in Ypenburg nogal wat natuur binnen handbereik.....

Op loopafstand van bovengenoemde scholen ligt al het natuurgebiedje Hertenkamp. Loop je iets verder dan krijg je het natuurgebied rondom de Tweemolentjesvaart, wat dan weer overgaat in het Delftse Hout en Bieslandse Bos , waar je kan wandelen, fietsen, van de natuur kan genieten, over smalle bospaadjes kan dwalen, zwemmen, zonnen, recreëren enzovoort enzovoort. De durfallen zijn binnen 10 minuten fietsen in het natuurgebied rondom de Ackerdijksche plassen of dat groengebiedje bij Ruyven (Heren, niet bukken daar....). Of je wandelt of fietst even naar de Dobbeplas in Nootdorp waar je kan wandelen en recreëren in diverse groengebieden, tot Zoetermeer aan toe.

Misschien moeten de Ypenburgers een wat vaker uit het raam kijken, of op een kaart van de omgeving......

citizen X

• Member
    • Bekijk profiel
Re: Leef ik in een andere realiteit?
« Reactie #1 Gepost op: 12-06-2009, 21:29 »
Nou AZ, dit keer ben ik het helemaal met je eens ! Ik lag overigens in een deuk toen ik het artikel las. Plavei het schoolplein met tegels en ga dan papieren planten maken om de kinderen een gevoel van natuur te geven. Volgende stap is papieren kindjes uitknippen....

Misschien leef ik ook in een andere realiteit want het lijkt me zo eenvoudig een paar tegels te slopen en ECHT groen te planten.

janvloemans

• Newbie
    • Bekijk profiel
Re: Leef ik in een andere realiteit?
« Reactie #2 Gepost op: 13-06-2009, 03:02 »
Ik dacht het, jij hebt het reeds geschreven AZ.

Als je in de Bras woont, weet je ook dat er pal erachter zowat Delftse Hout etc. is..... hooguit 5 à 10 minuutjes lopen en je bent weg uit de bewoonde wereld.
Ikzelf kom uit Rotterdam en ben superblij dat ik hier een huis heb kunnen vinden. Je bent binnen no-time in bosrijk en vrij rustig gebied.

Wil je kinderen kennis laten maken met natuur, sla dan 't dagje Efteling over en ga naar de Drunense Duinen (ligt pal naast de Efteling !) Supergroot, supermooi, oud en heeft in feite niets te maken met de duinen die de gemiddelde hollander kent. Da's het leuke.

Goed weekend !