Auteur Topic: Zijn we de baas in huis?  (gelezen 1505 keer)

Punt!Uit

• Member
    • Bekijk profiel
Zijn we de baas in huis?
« Gepost op: 17-09-2008, 11:58 »
September, tijd voor snoeien en schilderen in huis. Zomerzooi in dozen, winterjas op de kapstok. De nazomer is een goeie tijd voor klussen, als je tijd van leven hebt. Of je pakt het wat grootser aan en gaat verkassen.

Binnen Ypenburg is er een voortdurende stroom van verhuizingen gaande, wist u dat? De nieuwe wijken, die nog steeds verder afgebouwd worden, stromen vol; maar een flink deel van de nieuwe bewoners komt gewoon uit Ypenburg zelf.

Ik zie het gebeuren en ik wens de verhuizers veel succes.

Mij doet het iets teveel denken aan mijn eerste maanden hier, toen het huis werd “ingevuld” door stuckers, schilders en tegelleggers (mooi woord voor galgje). Ik kwam aan met een naïef idee dat ik, in een pas gebouwd, helemaal leeg huis alles naar mijn wens kon invullen. Ik betaalde er toch voor?

Eh, foutje. Tenminste: betalen deed ik wel, ja, dat zeker. Mijn portemonnee is de klap nog steeds niet te boven. Maar bepalen hoe het werd – minder, veel minder. Wat ik op de muren wilde, dat was technisch niet mogelijk. Wat ik op de vloer wilde hebben, daar deed niemand meer aan. De inrichting die ik in de badkamer wilde, nou, dat was helemaal een lachertje. En wat ik met de keuken wilde, dat was ronduit verboden.

En voordat u nou denkt dat ik hele rare dingen wilde voor m’n geld: het ging gewoon om afbouwzaken, zoals hier doodgewone stuc op de muur, daar een beetje fijne structuurwandjes in plaats van een soort keienstrand, een houten vloer, een iets bredere ijskast, twee wasbakken in plaats van een, de voegen tussen de tegels niet lelijk donkergrijs maar een ander kleurtje, leidingen in de muur ingefreesd in plaats van schots en scheef er tegenaan, lichtknoppen en stopcontacten niet midden in een muur waar de kast moest staan… Zo kan ik nog wel een A4tje doorgaan, maar dat mag niet van de redactie. NIKS kon zoals ik het wilde. En maar betalen…

Nee, ik blijf zitten waar ik zit, ik heb het wel gezien. En ik blijf maar hopen dat de bouw de enige sector is waar ze je dat flikken: moeten betalen voor wat je helemaal niet wilt…

Hoewel? Wat doen Haagse ambtenaren met belastinggeld uit Ypenburg? Investeren in een helihaven – hadden we daarom gevraagd dan?

Parkfan

• Gast
Re: Zijn we de baas in huis?
« Reactie #1 Gepost op: 23-09-2008, 22:58 »
De baas in huis? Dat moet nog blijken maar...

Stichting Historisch Ypenburg wil dat er een Museum Ypenburg komt dat gevestigd wordt in het rijksmonumentale luchthavengebouw dat nu door BOY gebruikt wordt aan het ILSY-plantsoen. Daar voeren zij actie voor d.m.v. flyers die o.a. op schoolpleinen aan wachtende ouders worden uitgedeeld. Om het doel te bereiken is een burgerinitiatief nodig.

Zal ze het lukken? Of zijn we wederom niet de baas in eigen huis? Heliniet wil daar immers de ontvangsthal voor haar heli-vluchten.... Ik vermoed daarom dat wethouder Kool van Economie dus andere plannen heeft met het gebouwtje.

Steun Museum Ypenburg! Zie http://www.museumypenburg.nl !!

dreumesmama

• Member
    • Bekijk profiel
Re: Zijn we de baas in huis?
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2008, 20:10 »
Precies hetzelfde meegemaakt! We moesten wachten tot het huis opgeleverd werd en toen hebben we alles verbouwd zoals we het wilden. Zoals iemand destijds scherp opmerkte "meerwerk kost zoveel en doen ze liever niet want dan moeten ze nadenken".
Zo hadden we "geen bouwbehang" en bleek achteraf dat ze wel behangen hadden en het daarna weer verwijderd. Nadenken is blijkbaar iets vreselijk moeilijks voor bouwers....