Auteur Topic: Gastcolumn  (gelezen 1595 keer)

Punt!Uit

• Member
    • Bekijk profiel
Gastcolumn
« Gepost op: 06-08-2008, 01:51 »
Ik behoor tot de oude garde van de bezoekers van dit portaal. In 2002 leerde ik het forum kennen en in 2003 kwam ik zelf hier in Ypenburg wonen. Vijf jaar lang volg ik hier al de discussies. Wat me opvalt, zijn de uiteenlopende onderwerpen waarover is gediscussieerd.

Het aantal deelnemers aan het forum lijkt sterk gedaald. Omgekeerd evenredig zo lijkt het met het aantal bezoekers aan de site. Er schijnen er tegenwoordig ruim negen duizend unieke bezoekers per maand de site te bezoeken en die komen gemiddeld 3x per maand nog eens terug, heb ik me laten vertellen. Maar bij het forum lees ik telkens dezelfde namen. Dat was ‘vroeger’ wel anders.

Wat me ook opvalt, zijn het aantal betrokken redactieleden. Op één of andere manier lijkt het erop dat het altijd dezelfden zijn. Dat groepje wordt maar niet groter. Sterker nog: het groepje wordt steeds maar kleiner en kleiner. Waar ligt dat aan, vraag ik me af. Is de PR niet goed? Zijn de ambities van de initiatiefnemers te hoog geweest? Of ligt het aan ‘ons’ namelijk de bezoekers?

Ik heb er wel een mening over. Ik denk dat echt actief worden als redactielid ons afschrikt. We zien door de kwaliteit van de site dat er veel aandacht wordt besteed aan de site. Dat stimuleert bezoek, maar demotiveert om zelf hieraan bij te dragen. Anderen doen het wel. Zo nu en dan een berichtje insturen, dat kan wel natuurlijk. Zitting nemen in de redactie? Dat vraagt om tijd en passie. Dat betekent taken en verplichtingen. En juist dat schrikt ons af. Als we thuis komen, willen we genieten van onze rust, gezin en vrije tijd. Vrijwilliger worden, past daarbij niet meer. Van de 24 duizend bewoners van Ypenburg is immers hooguit een half procent actief als vrijwilliger of niet dan?

Gelukkig zijn er uitzonderingen zoals de redactie van het wijkportaal. Vraag me alleen af wat er gebeurd als die ook kiezen voor hun rust, gezin en vrije tijd. Blijven we dan nog passief afwachten tot iemand anders het estafettestokje overneemt?

Beheerder

• Administrator
  • Member
    • Bekijk profiel
Re: Gastcolumn
« Reactie #1 Gepost op: 06-08-2008, 14:32 »
Goeie vraag. Wij zijn blij met bijdragen van onze bezoekers en plaatsen die veelal ook.
We zijn benieuwd naar de reacties van de lezers over hoe meer Ypenburgers te betrekken bij het redactionale aspect van de site.

Suggesties zijn ook welkom via info ad wijkportaal.nl

Parkfan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2008, 02:10 »
Een half procent van de 24.000 inwoners actief als vrijwilliger? Ik betwijfel het. Ik denk dat het er minder zijn. tenzij je natuurlijk al die leden van sportverenigingen gaat meetellen die verplicht ook eens een bardienst draaien.

Echte vrijwilligers zijn er weinig te vinden. Persoonlijk mensen erop aanspreken zou de beste methode zijn. Dan leer je je vrienden kennen. Smoesjes, gedraai en .... .

Ik geloof dat mensen alleen bereid zijn iets te doen als het echt in hun eigen belang is. Vechten tegen de komst van Helinet omdat je huis in de gevarenzone ligt of vechten tegen de komst van een flat omdat je aan het bouwterein woont waar ze een park zouden aanleggen.

Een cynische blik. Ik geef het toe, maar toch wel reëel??

Tim2882

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07-08-2008, 09:25 »
Hoi Parkfan,

Ik denk inderdaad dat dat een redelijk cynische kijk op de zaak is.

Definitie:
Vrijwilligerswerk is het geheel van activiteiten uitgevoerd door een vrijwilliger, zonder vergoeding, en met een maatschappelijk doel en voor anderen, hetzij individuen, groepen of de samenleving in haar geheel (maar zonder familieband), binnen een organisatie, met of zonder rechtspersoonlijkheid.

Ik denk dat een heleboel mensen, ook in Ypenburg, onder deze definitie van vrijwilliger vallen.

Denk aan de vrijwilligers voor de bewonersverenigingen, je noemt al de mensen van het parkplan, de mensen van heliniet maar denk ook aan de mensen die zich inzetten voor de jongeren in Ypenburg, mensen op het Ilsy-plantsoen die zich inzetten voor de scouting, de mensen van dit forum, de mensen die de groen-bezichtigingen in de wijk houden etc etc.

Dat zijn allemaal vrijwilligers, en zonder dat jij het misschien ziet, het is nog een aardige groep mensen!

Grt,
Tim

tika

• Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15-09-2008, 23:23 »
Och ik denk dat het inderdaad allemaal best meevalt. En cynisch of reeel, van mij mag het allebei heten, maar het is logisch dat mensen prioriteiten hebben bij familie en werk.

Trouwens, vrijwilligerswerk kan ook uit kleine dingetjes bestaan die niet zo heel veel tijd kosten. Voorbeeld: bij een kinderdagverblijf annex BSO in Ypenburg staat nu een kledingcontainer die wordt geleverd en beheerd door een stichting die mensen weer aan werk helpt. Hartstikke handige plek, want ouders van opgroeiende kinderen hebben altijd kleding over en die komen daar toch over de vloer. Om dat voor elkaar te krijgen waren alleen een paar e-mails en wat telefoontjes nodig, met hulp van- en dank aan de leiding van het KDV. Is misschien niet echt vrijwilligerswerk te noemen, maar dit soort dingen geeft je wel een beetje hetzelfde gevoel, en daar doe je het natuurlijk ook voor. Het mag ook best leuk zijn, toch?
Het is wel zo dat als een paar mensen eenmaal een spilfunctie hebben op een vrijwilligersplek, dat je er dan al snel vanuit gaat dat ze dat wel blijven doen. Lastig als zo iemand er dan op een dag toch genoeg van heeft. Maar dat gebeurt natuurlijk net zo goed binnen sportverenigingen als in een vrijwilligersnetwerk. En ook binnen bedrijven.

Wat me trouwens ook opvalt, is dat het nooit mensen zijn met een lege agenda die (ook nog) vrijwilligerswerk gaan doen. In ieder geval niet die ik ken!

Nog een verklaring voor minder wrijwilligerswerk, plus een rare tegenspraak in de krant laatst: twee artikelen op dezelfde pagina, de een zegt dat ouderen steeds langer blijven werken (dat moet, vanwege de vergrijzing en de pensioenen, dus dat was positief), en de ander zegt dat het zo naar is dat ouderen steeds minder vrijwilligerswerk gaan doen. Tja gek he, als ze langer aan het werk blijven!