Auteur Topic: Parkeren en voetbal  (gelezen 3335 keer)

Punt!Uit

• Member
    • Bekijk profiel
Parkeren en voetbal
« Gepost op: 29-05-2008, 21:04 »
Beste mensen,

Na een tamelijk lange stilte nu een gewaagd stukje, al zeg ik het zelf. Het gaat namelijk een beetje over voetbal, en ik moet meteen bekennen dat ik daar geen ….bal vanaf weet. En deze dagen, nu de voorpret al behoorlijk oploopt, moet ik een beetje op mijn woorden letten.
Maar toch. Onlangs reed ik in Leidschenveen, ons sympathieke buurland en deel van onze wijk. Ze hebben daar een gigantisch voetbalstadion, wist u dat? Er was blijkbaar iets aan de gang, want overal liepen ordebewakers, verkeersregelaars en politie rond. Kost ook aardig wat. Ik had dus ruim de tijd om rond te kijken, want al dat regelen doet de snelheid van het verkeer geen goed. Nu wist ik al dat dit stadion gezegend is met 3500 parkeerplaatsen. Vijfendertighonderd!
Mijn doel was echter een basisschool die een eindje verder de wijk in ligt. Ook daar nam de opstopping tamelijk heftige vormen aan. Alleen, daar was dat heel normaal. En waarom? Deze twee basisscholen plus kinderopvang, die samen zeker zo’n 900 kinderen per dag “processen”, zijn de trotse gebruikmakers van… 35 parkeerplaatsen. Vijfendertig! En die worden ook gebruikt door de pasgebouwde wijk ernaast, om caravans en aanhangwagens te stallen. Plus er gaat een plek voor een dokter af. Vierendertig of minder dus.

Ben ik nou helemaal gek? Hoe lopen die geldstromen? Hoezo is er geld voor drie en een half duizend parkeerplaatsen rond een semi-failliet stadion en kunnen er 500 meter verderop zegge 34 plaatsjes af voor twee scholen, waarvan een met een regionaal karakter?

Wie het snapt, mag het me uitleggen. Zelf denk ik dat een land, dat ontzettend veel meer geld overheeft voor voetbal dan voor onderwijs, zichzelf geen kennis-economie mag noemen, zoals JP Balk dat wel eens heeft gedaan. Hooguit een sport-economie.

Buurtbewoner

• Member
    • Bekijk profiel
Re: Parkeren en voetbal
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2008, 01:08 »
Misschien zou puntje na wat onderzoek kunnen schrijven, dat het stadion niet semi-failliet is, maar de club, die daar speelt door allerlei oorzaken enige tijd in financieel zwaar weer heeft gezeten. Daarnaast zijn de bij het stadion gehuurde parkeerplaatsen gesitueerd op grond van enige bedrijven (o.a. Zegwaard) en wordt daar door de club grof geld voor betaald om ze te mogen gebruiken (De rekening zou 8 euro per wedstrijd per plaats worden voor de bezoekers, dus reken maar uit wat het geheel kost).

De plaatsen bij de school zijn voor rekening van de gemeente, die bij het stadion voor de club of haar bezoekers.

Een basisschool heeft alleen wat plaatsen nodig voor leerkrachten en enkele bezoekers, dus 34 (of 35) zou volgens mij genoeg kunnen zijn....... Caravans en aanhangers kunnen na 3 dagen op last van de gemeente weggesleept worden. Zolang worden ze door de gemeente gedoogd op openbare parkeerplaatsen.

Een opstopping bij een basisschool (door leraren neem ik aan, ouders hebben over het algemeen geen auto en zeker geen parkeerplaats nodig om kinderen op te halen) is overigens erg zeldzaam op de tijdstippen, dat er een evenement in het stadion is.

dreumesmama

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2008, 13:38 »
Even bijpraten...

Een van de bewuste scholen heeft inderdaad een streekfunctie, kindjes (ook het mijne) komen vaak van ver(der) weg. Het hollandse ideaalbeeld van kids op de fiets of lopen gaat dus helaas niet op. Mams of paps rijden naar school met de auto en gaan vervolgens naar hun werk (nog verder weg). Daar kan iedereen dan over lopen zeuren maar zoals gezegd, de school heeft een streekfunctie.

Daar heeft de gemeente absoluut geen rekening mee gehouden, twee woonwijken met te weinig parkeerplaatsen pal naast de school. Sinds de dokterspost voorlopig ook nog in het gebouw zit is de drukte op de enkele parkeerplaatsen dramatisch toegenomen.

Gelukkig zijn de meeste ouders niet te beroerd om in stukjes wijk aan de overkant te parkeren en te lopen, helaas moet je dan wel 14 (!!) rijrichtingen oversteken. (auto's links - rechts, fietsers/scooters links-rechts en dan nog een keer, weer auto's links-rechts, tram/bus links-rechts, weer fietsers/scooters links-rechts, weer auto's links-rechts). Vanuit de school zijn bezorgde ouders ondertussen al verkeersbrigadier geworden om het grote en kleine grut te helpen bij het oversteken.

De gemeente kijkt toe...en de politie ook. Af en toe komen ze eens langs maar eigenlijk is het wel makkelijk als ouders hun werk opknappen. Natuurlijk is er plaatselijk verkeer maar toch ook vooral veel niet-bestemmingsverkeer. Met andere woorden...goed over nagedacht.

patrick

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02-06-2008, 16:40 »
Waarom van de nood geen deugd maken. Als alle ouders die de kinderen met de auto naar deze school willen brengen met de auto naar het parkeerterrein van ADO rijden (staat buiten de wedstrijden toch leeg en 3500 parkeerplaatsen moet toch genoeg zijn voor de ouders van de school) daar instappen op een nieuw op te starten schoolbus die de kinderen in 5 minuten over de busbaan naar de school rijdt.

In overleg met de school, ouders en gemeente moet dit toch te regelen zijn?

Edwin H.

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2008, 17:05 »
Zijn er te weinig parkeerplaatsen of hebben de mensen teveel auto's???? Dat blijft een kip-ei verhaal....

Ik weet, dat ik makkelijk praten heb met een partner met een baan, die met OV makkelijk te bereiken is en een parkeerplaats op eigen terrein (die ik als vanzelfsprekend altijd gebruik).

dreumesmama

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 02-06-2008, 23:38 »
Onder de kerktoren wonen en werken is helaas verleden tijd. De moderne mens die een redelijk belegde boterham wil verdienen moet bereid zijn om "breed inzetbaar" te zijn en ook niet zeuren over reistijden en afstanden.

Man werkt op locatie A en vrouw op locatie B, 50 km van elkaar verwijderd - bijvoorbeeld. Afhankelijk van de locatie is dit in veel gevallen niet te doen met het openbaar vervoer. Zelf heb ik me eens op de trein naar Amsterdam gewaagd in de ochtendspits om te ontdekken dat het net een blik sardientjes is. Zelfs een staanplek was moeilijk te bemachtigen.

Als je dan weet je om in deze geweldige vinexlocaties een huis te kunnen betalen (we laten de sociale huur even buiten beschouwing) ongeveer dubbel tot driedubbel modaal moet verdienen moet je ook niet verbaasd staan kijken als er per gezin twee verdieners en twee auto's zijn. Afhankelijk van de schatting van het gemiddelde inkomen in jouw deel van de wijk kent de gemeente 1,3 tot 1,8 parkeerplaatsen toe. Tel uit je winst.

Zelf probeer ik - op de dagen dat ik thuis werk - zo veel mogelijk kindlief met de fiets naar school te brengen, maar dat busje vanaf ADO - sorry, geen optie.

patrick

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03-06-2008, 11:32 »
Dreumesmama ik begrijp uw punt, maar ik zie niet in waarom schoolvervoer geen optie is.

De kinderen kunnen afgezet worden op een groot veilig parkeerterrein waar schoolbegeleiding staat die ze per bus naar de school brengt. U stapt weer in de auto en rijdt vervolgens verder naar uw werk.
In de VS, maar in Nederland ook voor bijzonder onderwijs worden de kinderen per schoolbus thuis opgehaald, mogelijk is dit ook een initiatief voor de school.
Een kiss en ride strook waar je alleen 3 minuten mag stoppen om de kinderen uit te zetten zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn. Voorwaarde hier is ook weer dat mensen van de school of sommige ouders de kinderen veilig de school in geleiden.
Een parkeergarage onder de school is natuurlijk ook een optie, maar dan zal het schoolgeld wel erg omhoog gaan!

dreumesmama

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2008, 13:16 »
Een ondergrondse parkeergarage lijkt met niet wenselijk en ook niet veilig.
Ik zie elke dag kinderen met taxibusvervoer van/naar school gehaald/gebracht worden. Persoonlijk vind ik het erg kindonvriendelijk, de kinderen worden namelijk NIET opgehaald of opgewacht door iemand van school. Vervolgens laat de rijstijl van de meeste chauffeurs danig te wensen over. Bij de British school in Voorschoten (daar rijdt wel een schoolbus) is er zelf een chauffeur een keer ingeslaagd om een kind NIET af te zetten op weg naar huis. Een kiss en ride strook werkt alleen voor oudere kinderen.

Ik vind het in elk geval geen punt om een stukje te lopen vanuit een ander stuk van de wijk. Het enige wat ik wil aangeven is dat er echt wel beter over nagedacht had kunnen worden toen de infrastructuur bedacht werd.

patrick

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 03-06-2008, 16:50 »
Dreumesmama,

mee eens dat er iets beter over nagedacht had kunnen worden, maar ik probeerde vervolgens een oplossing te vinden. Ik denk (hoop) dat de school en gemeente daar best voor open staan.

Ik weet niet hoe dit destijds is gegaan tussen school en gemeente.

Een andere ligging van de school (bv in de buurt van een bedrijf of supermarkt met veel parkeerplaatsen) had in de planning van een dergelijke regionale school beter geweest, maar daar is het nu te laat voor.

Mee eens dat een schoolbus minder persoonlijk is en verbazingwekkend om te horen dat dit vervoer elders in de regio zo belabberd slecht is.

Om bij de colum te blijven heb ik me ook verbaasd dat er 3500 parkeerplaatsen zijn gecreerd voor 1 keer per 2 weken voetbal. Op de andere dagen staan de parkeerplaatsen leeg. Erg duur, zonde van de ruimte (het parkeerterrein is te ver om als parkeerplaats voor station Ypenburg te dienen en veel bedrijven hebben parkeren op eigen terrein).

Edwin H.

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 03-06-2008, 17:48 »
De opmerking 'Het parkeerterrein is te ver om als parkeerplaats voor station Ypenburg te dienen' klopt niet helemaal. Parkeerterrein P4, waar het hier over gaat, loopt tot aan de tunnel onder het station. Kwestie van een achteruitgang met hekje voor voetgangers maken en die lopen droog via de tunnel naar de stationsopgangen.  

tika

• Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2008, 00:14 »
Ik wist niet dat de club moest betalen voor het parkeren! Een mooie Haagse gewoonte trouwens... Ik had misschien wel moeten bedenken dat daar geld uitgeslagen zou worden.
Maar wat het aantal parkeerplaatsen bij de school (scholen) betreft, het is misschien een beeeetje optimistisch om er vanuit te gaan dat ouders niet het soort mensen is wat auto's heeft... Zeker niet bij een school met een regionaal karakter. En wat betreft de leraren op die scholen, NSO en kinderopvang, dat zijn ook al minstens 40 tot 50 mensen.

Ik denk trouwens dat ze er bij de gemeente voor het gemak ook maar vanuit zijn gegaan dat ouders geen auto's hebben. Maar sorry hoor, als je zoiets als gemeente denkt te kunnen volhouden, dan ben je niet optimistisch, maar dan ben je naief of hypocriet. En ik neig tot het laatste, want bij de gemeente moesten ze beter weten, ze krijgen genoeg klachten.

Nog een detail over dat parkeren: bij een van de twee scholen kan er niet ge-kiss&ride worden, want daar hebben ze een beleid over sociale omgang en verantwoordelijkheid, wat inhoudt dat je als ouder(s) je kind tot in de klas brengt en het daar "overdraagt" aan de leerkracht, waarbij het kind de leerkracht een hand geeft en er oogcontact wordt gemaakt. De ouder begroet de leerkracht en gaat dan pas weer weg.
En tenslotte, laten we het kinderdagverblijf niet vergeten. Ik kan me zo voorstellen dat je je driejarige peuter niet de auto uitwuift, van kissie-kissie-doei. Om van de babies maar te zwijgen.

Het blijft dus een probleem situatie. En ik denk dat de gemeente daar voor het leeuwendeel verantwoordelijk voor is, door willens en wetens veel te krap te plannen en alle openbare voorzieningen tot op het bot kaal te knagen voor ze aan de burgers toe te werpen.

Het punt is inderdaad, dat het de gemeente is die plek moet maken voor parkeervoorzieningen bij scholen. En bij bibliotheken. En bij openbare nutsbedrijven. En bij rechtbanken. En bij kerken en moskeeen. En, waarschijnlijk toch deels, bij zwembaden, andere sportcentra en winkelcentra. Daar is die gemeente namelijk voor, om burgers te voorzien van zaken die in de publieke sector thuishoren of die bevorderlijk zijn voor het algemeen welzijn van die burgers. Daar betalen die burgers namelijk belasting voor. Zelfs heel erg veel belasting.

Maar de gemeente verpatst die grond liever voor een godsvermogen aan projectontwikkelaars, die op die plek ook liever 100 krappe huisjes neerzetten voor de hoofdprijs.
Van het verdiende geld kan dan bijvoorbeeld een totaal nutteloze en schadelijke heliport worden betaald... Maar dat is weer een ander verhaal.

Edwin H.

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 07-06-2008, 09:41 »
De grond, waarop de parkeerplaats aangelegd is, is eigendom van Zegwaard. Die vraagt een fikse huur. Parkeren zou de bezoeker € 8,- per wedstrijd gaan kosten.....