Auteur Topic: Kolommetje  (gelezen 1352 keer)

Punt!Uit

• Member
    • Bekijk profiel
Kolommetje
« Gepost op: 21-03-2008, 00:47 »
Een columnist, dat is een groot woord voor iemand die kleine stukjes schrijft. Toen ik van dit kolommetje hoorde, dacht ik: niet doen, daar heb je Geen Tijd voor. Maar op Geen Tijd volgt altijd: Dan Maak Je Maar Tijd. Dus: yes, doen!
Want hoe vaak valt je niet iets op, of heb je gewoon een gek idee dat je eigenlijk meteen wel op moet schrijven? Nooit komt het ervan. Want je zit in de auto, je bent op je werk, je staat met mensen te praten, je bent op een feestje, naar sport, je bent lekker met je kinderen bezig, je bent in een winkel, op vakantie. Wat moet je met je ideeën op die momenten? Je gaat toch zeker niet een bandje lopen volkletsen. Al is tegenwoordig iemand die in zichzelf loopt te praten helemaal niet noodzakelijk de dorpsgek, ik zou me toch ongemakkelijk gaan voelen.

Vindt u dat nou trouwens ook niet raar, van die verdwaasde types die starend lopen te prevelen? Ik zie ze nog al eens, bijvoorbeeld in de Parade of in het centrum. Ik let dan altijd extra goed op verdachte rugzakken of extra-dikke (dynamiet!) gordels. Maar ze blijken meestal niet eng te zijn, maar juist erg sociaal.
Hallo, hoor je dan, waar zit je? Wat doe je? Nou, ik ben.… En dan volgt een opsomming over de omgeving, de omstandigheden en andere dingen, waar jij toevallig heel wat vanaf weet omdat je daar ook loopt. Soms zou ik dan ook wel graag commentaar leveren. Zo van (hier die telefoon!), nou, zo heel erg druk is het hier nou ook weer niet. Of: welnee, laat je niks wijsmaken, die rij is echt zo lang niet en het regent trouwens (nog) helemaal niet (meer), als-ie doorfietst kan ie makkelijk over een half uurtje thuis zijn!

Het mooie van schrijven is dat je dat soort onderbrekingen dus niet riskeert. Je kunt zeggen wat je wilt zonder dat iemand je in de rede valt. Je kunt er allerlei aanstootgevende dingen bijslepen en de meest maffe theorieën spuien. Niemand die je op je nummer zet. Sterker nog, bijna niemand neemt de moeite om iets terug te schrijven, ook al zouden ze misschien wel willen, zoals ik met die telefoon. Nog een beetje sterker, en je komt er achter dat dat is omdat niemand het leest. Maar dat weet je niet, dus dat geeft minder. Weinig feedback dus, maar wel lekker veel vrijheid!
Heerlijk. Ik kom nog eens terug.

herman van der helm

• Member
    • Bekijk profiel
Re: Kolommetje
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2008, 10:39 »
"Weinig feedback dus, maar wel lekker veel vrijheid!"

dat eerste komt doordat iedereen het er wel mee eens is en blij is dat iemand het aanhaalt, of geniet van de grappige stellingname en het dus als vermaak ziet.
Het tweede lijkt zo, maar ligt volgens mij toch iets genuanceerder.

Lees mijn column op www.frontaalnaakt.nl maar: Veiligheid van meningsuiting

http://www.peterbreedveld.com/archives/00001323.html

groet herman