Auteur Topic: Heliwel of Heliniet?  (gelezen 1650 keer)

Punt!Uit

• Member
    • Bekijk profiel
Heliwel of Heliniet?
« Gepost op: 13-03-2008, 14:29 »
Al enige tijd volg ik met gekromde tenen de discussies in Nederland en in Ypenburg in het bijzonder over Heliniet. Ik ben vanaf kinds af aan een spotter geweest. Ik speelde altijd met vliegtuigjes en Heliwels. Vele vitrines kan ik ermee vullen. Zelfs voor vliegeren kunt u mij midden in de nacht wakker maken. Vele vliegvelden heb ik al bewonderd. Wonen op een voormalig vliegveld is en blijft voor mij daarom wat speciaals. Zeker nu ze dat vliegen hier weer in ere willen herstellen.

De gekste argumenten rollen over tafel tegen Heliwel. Geluidsoverlast. Man er is geen mooier geluid dan een Heliwel in volle vlucht. Risico van neerstorten. Jaarlijks heb je meer auto-ongelukken dan dat er een Heliwel een noodlanding moet maken. Sta je nu per dag 10 vluchten toe dan zijn het volgende jaar 20 per dag. Klinkt als muziek in mijn oren. En dan het milieuargument….

Met z’n allen promoten ze hier het gebruik van het openbaar vervoer. Hop de bus in, omdat het zo goed is voor het milieu. Rijdende kolencentrales zijn het. En al die uitstoot vangen ze echt niet op met een roetfilter. Hebt u enig idee wat ze doen met die roetfilters? Recyclen? Ben je gek. Schoonmaken? Nee hoor. Was het maar waar. Vraag het uw automonteur en u staat versteld. Nee, ik durf best de stelling aan dat een Heliwel beter is voor het milieu. Een Heliwel spot ik ook veel liever. Laat Heliniet maar komen. Ik pak mijn verrekijker alvast van zolder. En ik ben vast niet de enige.

Reageren kunt u dit keer via het forum over de actie tegen Helicopter Vliegveld Ypenburg om de reacties een beetje te bundelen. Meer informatie: http://www.heliniet.nl

muppet

• Member
    • Bekijk profiel
Re: Heliwel of Heliniet?
« Reactie #1 Gepost op: 13-03-2008, 16:01 »
Beste Puntuit,
Fijn voor je dat jij zo'n spotter bent, maar helaas voor jou is Ypenburg GEEn vliegveld meer maar een woonwijk en horen nu eenmaal geen vliegtuigen, helicopters en ander vliegend materiaal thuis.

Dus als je wil spotten en heerlijk van die herrie wil genieten, kan ik je aanraden om naar zestienhoven of schiphol te verhuizen.
Kan je lekker de hele dag spotten en val je daar een rustige woonwijk niet mee lastig.

Ik houd namelijk van rust en niet van die tyfusherrie van helicopters en ander vliegend materiaal

Tim2882

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13-03-2008, 16:42 »
Beste Puntuit,

Je haalt een heleboel zaken in je betoog door elkaar waardoor de eigenlijke boodschap verloren gaat. Wat wil je nu zeggen? Kom maar met die helihaven en die omwonende moeten niet zo zeuren?

Zelf woon ik redelijk in de buurt van de beoogde locatie. Een locatie waar de gemeente notabene zelf de bestemming groen en recreatie aan heeft toegekend. Dit is een vergelijkbaar met het Parkplan, gemeente belooft groen maar realiseert zwart (flats).

Het storende in deze discussie is dat niemand ansich een probleem heeft met helikopters of vliegtuigen. Zelf vlieg ik ook soms met het vliegtuig naar een vakantielocatie (omdat dit anders niet mogelijk is). Echter, een helikopterhaven in een woonwijk is wel een verhaal apart. De wettelijke regels qua geluid, veiligheid en fijnstof emissie worden hoogstwaarschijnlijk (aan de rechter om te bepalen) overschreden maar los daarvan, omwonenden krijgen erg veel overlast van, vooral geluid.

Maar weet je wat het meest storende is? De gemeente die dit als een stormram door de strotten van de omwonende probeert te duwen. Wethouder Kool in dit geval dit de helihaven als prestige project misbruikt om zijn eigen ego te strelen en daarbij totale lak heeft aan de bewoners. Een wethouder die van alles belooft aan een commerciele partij (Helinet) zonder te kijken naar de belangen van de omwonenden, want daar kan hij wel overheen walsen. Werkelijk om te kotsen.

Maarja, de helihaven heeft nog een lange weg te gaan. De verwachting is dat de nieuwe plannen inmiddels nu eind april ter inzage gelegd gaan worden. En weet je waarom? Omdat wij al hebben aangetoond dat de helihaven met 40 vliegbewegingen NIET veilig is.

Buurtbewoner

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13-03-2008, 17:28 »
Gezocht:

Een raketwerper bruikbaar voor luchtdoelen (bijvoorkeur heli's) en gronddoelen (bijvoorkeur erg nauwkeurig, zodat alleen het gebouw weg is en de groenstrook niet)

Susanne

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2008, 08:24 »
Ik moet trouwens zeggen dat ik de raketlanceringen in Cape Canaveral erg indrukwekkend vond. Kunnen we er geen ruimtevaartbasis van maken? Ga ik lekker achter mijn zolderraam raketten spotten!