Auteur Topic: Djembé cursus  (gelezen 1145 keer)

Brasser

• Member
    • Bekijk profiel
Djembé cursus
« Gepost op: 21-06-2007, 13:48 »
Ik vraag mij af of er meer mensen op Ypenburg zijn die het ook leuk zouden vinden als er een Djembé cursus op Ypenburg komt. Misschien kan Welzijn Vóór hier een rol in spelen. Het Koorenhuis in de binnenstad van Den Haag is voor mij geen optie.

Parkfan

• Gast
Re: Djembé cursus
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2007, 14:11 »
Even voor wie het niet weet:

De djembé (ook: djembeh, djembee, dzjembee of yembe) is een trommel die voornamelijk afkomstig is uit West-Afrika: zoals Mali, Guinee, Senegal en Ivoorkust.

De traditionele djembé wordt met de hand gemaakt. Een boomstam wordt uitgehold en bespannen met een geitenvel. Dit vel wordt via een touw-bespanning op de djembe bevestigd.

De boom waarvan de tradionele djembé's gemaakt worden is de Leky. En de djembé's heten origineel: Sambany

De djembé kan zittend en staand worden bespeeld. Als de speler zit, dan houdt hij/zij de djembé tussen de benen; de onderkant staat op de grond. De djembé wordt dan iets naar voren gekanteld en met de knieën vastgehouden. Hierdoor is de onderkant van de trommel open waardoor het geluid kan vrijkomen. Wordt de djembé staand bespeeld, dan hangt de djembé aan een koord die over de schouder van de speler rust. Soms wordt de djembé ook bespeeld terwijl deze op een speciale standaard is bevestigd.

Brasser

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2008, 12:11 »
Alweer bijna een jaar geleden dat ik een oproep deed.
Nog steeds zou ik het erg leuk vinden als er een Jembe cursus komt in MFC De Bras. Zijn er meer mensen die hier belangstelling voor hebben?

dreumesmama

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2008, 14:13 »
ja, misschien hebben wij er wel interesse in. De cursus zou dan wel toegankelijk moeten zijn voor zowel kinderen als volwassenen (lijkt ons hartstikke leuk om samen met ons kind te doen en de buren vinden het vast fijn als we dat niet in de tuin doen).

Aimee van Rossum

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09-07-2008, 12:16 »
Hallo Brasser
Ja ik vind het ook leuk een djembe cursus in Ypenburg. Wanneer het door een goede djembespeler gegeven wordt.
Wie heeft een ruimte in Ypenburg waar liefhebbers van djembe spelen samen kunnen spelen. Dan hoeven we niet zo te wachten totdat er een cursus beschikbaar komt.
Groetjes Aimée