Auteur Topic: Strandje bij de Blauwe Loper  (gelezen 1129 keer)

do004

• Member
    • Bekijk profiel
Strandje bij de Blauwe Loper
« Gepost op: 15-06-2007, 22:30 »
hebben jullie het gelezen ons strandje verdwijnt omdat het water geen 'gezond' water is.
ik bedoel maar ......
in de gehele waterwijk zwemmen ze erin en dat moet weg.
ik zeg niets

gerbenpoeth

• Member
    • Bekijk profiel
Re: Strandje bij de Blauwe Loper
« Reactie #1 Gepost op: 18-06-2007, 10:25 »
En het strandje moet alleen maar weg omdat het rijk er niets voor voelt die paar euro's uit te geven om de waterkwaliteit te controleren en er dan het predikaat zwemwater aan te hangen.
Moeten we als bewoners dan zelf met de pet rond gaan om deze gelden bij elkaar te sprokkelen?
Dan maar afwachten wat de Natuur Actie Dag aan wending in deze gedachte zou kunnen brengen.

Parkfan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18-06-2007, 11:12 »
Nee het is meer dan dat Gerben. Als het flink regent dan wordt het meertje gebruikt als overloopgebied voor het riool. Dat betekent dat als je er zwemwater van maakt dat je iets aan je rioolsysteem moet doen (en dat kost blijkbaar teveel geld).

do004

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18-06-2007, 20:47 »
parkfan

de kinderen zwemmen ook in het water langs de huizen (waterwijk) dan moeten ze dat water ook gaan verwijderen...
das toch onzin!!!!!

maar we hebben het delfs hout en daarom wil de gemeente hier niets aan doen
dus.....
lariekoek

do004

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18-06-2007, 20:49 »
Strandje bij de Blauwe Loper
De afgelopen jaren is het strand bij warm weer gebruikt als ‘zwemstrand’: via het strand gingen bezoekers zwemmen in de Blauwe Loper. Het probleem hierbij is, dat de Blauwe Loper geen officieel zwemwater is. Zwemwater moet namelijk aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen omdat anders de gezondheid van de zwemmers in het geding komt. De kwaliteit van het water in de Blauwe Loper is dusdanig, dat er alleen op het water gerecreëerd mag worden. Bijvoorbeeld met een bootje of een kano. Het water van de Blauwe Loper is niet veilig om in te zwemmen.

De gemeente heeft voorgaande jaren borden geplaatst om mensen er op te wijzen dat het verboden en ook ongezond is om te zwemmen in de Blauwe Loper. Deze borden hielden de zwemmers echter niet tegen. Om de gezondheid van mensen te waarborgen, heeft de GGD Den Haag geadviseerd maatregelen te nemen die voorkomen dat mensen gaan zwemmen in het water. Omdat het strand ten onrechte de indruk wekt dat het hier om zwemwater gaat, heeft de gemeente besloten om het strand te verwijderen. Als mensen willen zwemmen, kunnen ze naar de Delftse Hout in de gemeente Delft of de Dobbeplas in de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Daar kan veilig gezwommen worden.

De gemeente begrijpt dat dit voor de buurt geen prettige boodschap is. Daarom wil zij het opheffen van het strand compenseren door op de grasstrook vóór het strandje een waterspeelplaats aan te leggen voor kinderen tot 12 jaar. Het water in deze waterspeelplaats wordt handmatig opgepompt vanuit het grondwater. Dit staat niet in verbinding met de Blauwe Loper. De werkzaamheden starten in de week van 2 tot 7 juli 2007.

Parkfan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19-06-2007, 11:25 »
@do004

Wel goed lezen graag. Ik heb niet beweerd dat ze het water uit het meer en bij de huizen van Waterwijk moeten gaan verwijderen. Ik heb gezegd dat als het flink regent al wat in het riool zit gedumpt wordt op het meer en dus ook zal gaan drijven in de omgeving van de huizen.

Dat kinderen daar zwemmen lijkt me dan overigens geen pretje.

gerbenpoeth

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 21-06-2007, 11:48 »
Parkfan Schreef:
-------------------------------------------------------
> @do004
>
> Wel goed lezen graag. Ik heb niet beweerd dat ze
> het water uit het meer en bij de huizen van
> Waterwijk moeten gaan verwijderen. Ik heb gezegd
> dat als het flink regent al wat in het riool zit
> gedumpt wordt op het meer en dus ook zal gaan
> drijven in de omgeving van de huizen.
>
> Dat kinderen daar zwemmen lijkt me dan overigens
> geen pretje.
>
>
Het enige wat do004 heeft gemeld als laatste is het persbericht en de inhoud van de brief die iedere bewoner in Ypenburg heeft gekregen.
Maar wat mij stoort in deze besluitvorming is dat ook de Noordzee waar jaarlijks weet ik hoeveel mensen zwemmen ook bij overvloedig water gebruikt wordt om te lozen en mij staat zelfs bij dat vorig jaar een zwemverbod daar is afgegeven. Dus als we zo trots zijn op de blauwe vlaggen langs onze kust, waarom dan de binnenwateren zo gaan weren. En de stap die RWS en de gemeente nu nemen is dat zij bij "overtreding" van het zwemverbod geen verantwoording hoeven te dragen.
Dit gaat dus verder dan alleen overloopgebied vastleggen en een alternatief bieden voor het ongemak...

triesje12

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23-06-2007, 10:58 »
ik hoop wel dat ze dan ergens in ypenburg een zwembad neerzetten zodat wij lekker kunnen zwemmen met de kinderen.
Wij hoeven dan niet meer naar de fluit of naar delf om te zwemmen