Auteur Topic: Basisscholen in Ypenburg, ervaringen gevraagd!  (gelezen 10654 keer)

herman van der helm

• Member
    • Bekijk profiel
Re: Basisscholen in Ypenburg, ervaringen gevraagd!
« Reactie #15 Gepost op: 20-07-2008, 22:54 »
een kleine school vlakbij Ypenburg?
In de Sumatrastraat in Delft is een openbare daltonschool met circa 100 leerlingen.
groet herman

madelon

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 20-07-2008, 23:48 »
Er bestaan meerdere kleine scholen in de directe regio. Ik ben zelf van de Vlieger overgestapt naar een veel kleinere school (niet die herman aan geeft). Wat een verschil! Had het jaren eerder moeten doen...! Geen fabriek meer maar een fijne, warme school waar je kind niet 'verdwaalt' in de massa. Oók niet bij de leerkrachten!

Of het nu wel of geen onwil is van De Vlieger; feit was in de tijd dat mijn kinderen er op school zaten dat het ontzettend vaak mis ging met allerlei zaken en ze alles op de lange baan bleven schuiven; onduidelijk voor het kind, de ouders en de leerkracht.

Succes Otje, ga vooral eerst in gesprek met de scholen die je interesse hebben, stel kritische vragen en 'snuffel' eens aan de sfeer!

RebeccaUrvan

• Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 07-08-2008, 15:41 »
Wij gaan naar Ypenburg verhuizen in het nieuwe jaar en zijn ook op zoek naar een goeie school voor onze dochter. Onze interesse ligt nu bij De Christoffel. Heeft iemand ervaringen met deze school?

ansje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 08-08-2008, 10:45 »
Onze dochters zitten allebei op de Christoffel en wij zijn erg tevreden.
Er is voldoende zorg voor kinderen met een ietsje meer maar ook voor kinderen met ietsje minder. Daarnaast is er veel aandacht voor waarden en normen.
Er worden ook veel activiteiten georganiseerd.
Het enige nadeel vind ik dat de klassen wat groot zijn, maar ik meen dat dat tegenwoordig op veel scholen in nieuwbouwwijken het geval is.

@strid

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15-08-2008, 14:48 »
onze oudste zit op de Paradijsvogel en hoewel ik er ook wel dingen op aan te merken heb, vind ik dat ze heel goed omgaan met onze zoon (ook een kindje met bagage).

meli

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 16-08-2008, 21:53 »
Ik wilde vragen aan je linda121 of je precies weet wat het woord   dyscalculie b etekent?? Ik wil meer weten dan kom ik met mijn verhaal

Groetjes Mel

Parkfan

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 16-08-2008, 23:39 »
Linda's bijdrage is uit 2006. Betwijfel of ze nog steeds de berichten leest op dit forum.

Via google kom ik hier uit: http://www.dyscalculie.org/

Misschien kun je het ons vertellen?

meli

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 18-08-2008, 12:28 »
Jaa, had eigenlijk niet op datum gelet, ja ik weet wat het woord inhoud had allang al op het internet opgezocht precies hetzelfde site.

Maar als ik zo haar bericht lees, is haar kind hoogbegaafd, want die mogelijkheid is er, alleen ze had het moeten testen. Maar goed, zoals ik lees hier over de vlieger is het niet echt de school waar ik mijn dochter naar toe wil sturen.

Want ze doen niks met kinderen die onwikkelingvoorsprong hebben en hb zijn. Ik ben wel naar een intake gesprek gegaan, en heb gevraagd of mijn dochter op proef met 3 jaar en 10 maanden mee kon draaien in de kleuterklas, en dat doen ze niet. Terwijl het eigenlijk wettelijk wel mag.

Want als je een kind heb van 3 jaar, die het alfabet kent, de cijfers kent, telt tot 20,hoeveelheid kan benoemen, vormen kan weten,tegenstellingen weet, op de laptop spelletjes speelt zonder muis gebruikt vinger.memory spelletjes en puzzelen, hoe de dvd werkt,in mijn tuin op de hek helemaal omhoog klimt en weer naar beneden, poppetjes tekent met hoofd ogen,neus,mond,oren,haren,voetjes en armpjes. puzzels van 8 in elkaar zet,zindelijk dag en nacht.oohwja tafels van 1 kan ze ook,
Dan weet ik het ook niet wat ze nauw precies op de vlieger doen in de kleuterklas.

Want ik zoek een school waar ze ervaring hebben met kinderen die ontwikkelingvoorsprong hebben. Wie kan mij helpen??\

groetjes m

meli

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 18-08-2008, 14:45 »
Ohw nauw dank je wel voor je advies. Heeft u zelf ervaring met deze school?

Groeten Meli

timmermans

• Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 21-08-2008, 14:27 »
Wij willen graag verhuizen naar Ypenburg, maar worden geconfronteerd met wachtlijsten van scholen en kinderopvang.

veel scholen hebben al een wachtlijst.
openbare school niet.

Heeft iemand ervarring mer de OBS de startbaan of de notenkraker???

timmie

Riane

• Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 09-09-2008, 20:02 »
Mijn dochter zit op R.K. basisschool de Bras, en ik ben daar zeer tevreden over.

jeannette

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 17-12-2008, 13:52 »
Over hoogbegaafde kinderen en scholing ... zie http://www.leonardostichting.nl/

Onze dochter zit sinds september op een Leonardoschool (in Rijswijk) in een combiklas 7 / 8 met 16 leerlingen. Veel aandacht, allemaal een eigen laptop (bruikleen, splinternieuw aangeschaft), onderwijs op niveau, ICT, Spaans, Engels. Rekenen bijvoorbeeld op niveau groep 1 HAVO/VWO.

Het is wat ingewikkelder om ze te halen en te brengen, maar er zitten kinderen bij uit Alphen a/d Rijn, Wassenaar en Rotterdam. Ypenburg is dus niet zo heel moeilijk. Wij rijden met andere ouders samen volgens een bepaald rooster en dat werkt goed.

De school, waar ik het over heb, is de Wethouder Brederodeschool (WBS) www.brederodeschool.nl waar je op de website het onderwerp Leonardo afdeling kunt vinden. Het is dus niet echt een Leonardo school, maar een gewone openbare basisschool met Leonardo-klassen. De WBS deed al heel veel voor slimme kinderen, voordat de Leonardo gedachte om de hoek kwam kijken.

De Leonardo afdeling heeft drie groepen. Allemaal combiklassen: 3/4, 5/6 en 7/8 in een apart gebouw op 5 minuten van de WBS zelf. De verdeling bij intake was: 16 kinderen van de eigen school (WBS), 16 kinderen uit Rijswijk en dan 16 kinderen die niet aan deze criteria voldeden. Gezien de grootte van de school zal het daar wel bij blijven.

Toelatingseis is een IQ boven de 130, getest door een gecertificeerd iemand/bureau en een intakegesprek t.a.v. persoonlijkheid. Dat kost een aardige stuiver, maar als je het kunt betalen is het de moeite waard.

Gelukkig is ook aan het vervolgtraject gedacht, waar de directeur zich zeer voor inspant. Op 8 januari is er een voorlichtingsbijeenkomst in het Aloysius College in Den Haag, die gaat starten met een Leonardo afdeling. Daar ben ik wel blij om, want wat heb je aan perfect basisonderwijs als het voortgezet onderwijs niet meedoet?

Hoewel je vraag al enige tijd oud is, hoop ik dat je hier wat aan hebt.

Kaarsje

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 19-12-2008, 12:37 »
Ja Leonardo-klassen kunnen erg leuk zijn! Zeker voor bepaalde scholen (die qua beleid hoogbegaafde kinderen te kort schiet) en bepaalde leerlingen.
Maar op de een of andere manier heb ik er zo mijn twijfels over. Hoogbegaafde kinderen kunnen problemen ervaren op sociaal-emotioneel gebied (dit ontwikkelt zich vaak niet evenredig) en om ze dan allemaal bij elkaar te stoppen lijkt me dit niet positief te beïnvloeden. Ik denk dat per kind bekeken moet worden of hij geschikt voor zoiets is... Hij zal namelijk uiteindelijk ook onder de normale mensen moeten kunnen functioneren... Zo is de werkcultuur nu eenmaal...

Maar hoe dan ook, slechts 2% van de kinderen uit de samenleving zal in aanmerking komen voor dergelijk onderwijs...  Dus ik weet niet in hoeverre het gros van de ouders hier wat aan heeft.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met De Christoffel (madurolaan/weidevogellaan)

triesje12

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 08-01-2009, 17:25 »
beste mensen,

Zit uw kind op de basisschool de fontein ..
Google uw kind zijn naam eens dan kan iedereen zien in welke groep uw zoon of dochter zit..en je kunt dan ook de namen zien van uw dochter of zoon z,n klasgenootjes......

rijs

• Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 16-02-2009, 17:49 »
ik heb mijn kinderen zojuist van de Bras gehaald.