Auteur Topic: Hollandse openheid  (gelezen 4160 keer)

Punt!Uit

• Member
    • Bekijk profiel
Hollandse openheid
« Gepost op: 09-10-2005, 10:58 »
De meeste gordijnen in Ypenburg zijn ’s avonds gewoon open. We staan het onze buurtgenoten en andere toevallige voorbijgangers met een gerust hart toe om ongegeneerd een kijkje te nemen in onze intiemste wereld.

Elke avond kom ik van de tramhalte langs een stuk of dertig huizen voordat ik thuis ben. Ik heb maar weinig mensen uit die huizen ooit gesproken, maar ik 'ken' iedereen. Ik weet wie alleen is, wie samen, wie er kinderen heeft, wie er kookt en wat ze eten. Ik zie geluk, liefde, warme gezinslevens. Schattige babietjes op de armen van hun liefhebbende moeders, gezellige stellen met vrolijke kinderen samen aan tafel. Bij mijn buurtgenoten lijkt de harmonie vanzelfsprekend.

In de krant lees je de laatste tijd steeds meer vreselijke berichten over familiedrama’s. Als zo’n verhaal op het journaal komt, komen er steevast enkele buurtgenoten aan het woord. En je kunt er vergif op innemen: er is niemand die het heeft zien aankomen. Het leek een normaal gezin, ze waren altijd zo vrolijk, die vrouw heeft me laatst nog zo goed geholpen, die man was zo lief voor de kinderen. Iedereen is verbijsterd.

Nederlanders staan wereldwijd bekend om hun open gordijnen-beleid. Open gordijnen hebben die open uitstraling waar wij Nederlanders zo trots op zijn. Kijk maar naar ons, wij hebben niets te verbergen. Gelooft u het nog? Hoe goed kennen wij onze buren nou eigenlijk écht?

Parkfan

• Gast
Re: Hollandse openheid
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2007, 12:38 »
Ik zou het leuk vinden als er weer iemand columns gaat schrijven waar je je behoorlijk over kunt opwinden. Zelf ben ik niet goet in het schrijven maar misschien is er imand anders die dat wel kan.

Kunnen die niet een mailtje sturen aan de redactie: info@wijkportaal.nl ?

Kom op wie durft er?

dreumesmama

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2007, 09:52 »
Beste Parkfan,

ik heb het overwogen...
de reacties die ik echter lees op sommige berichten - en ook op mijn eigen berichtje - doen een mens wel nadenken.
De vraag is: wie voelt zich geroepen om de agressie van half Ypenburg over zich heen te krijgen naar aanleiding van een column...

Parkfan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2007, 11:48 »
Een van de beste eigenschappen van een columnist is denk ik een dikke huid hebben. Maar misschien is het ook daarom dat we niet weten wie nu schuil ging achter Punt!Uit.

Nico

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2007, 17:55 »
Inderdaad jammer dat er geen collumnist op dit forum (meer ) is  maar ik wil wel eens een poging wagen om de boel wat levend te houden.
Laten we dan eerst eens beginnen over sociale controle.........
Als je tegenwoordig iemand aanspreekt op zijn of haar gedrag krijg je de meest
afgrijselijke ziektes naar je hoofd geslingerd.
Erger nog .........een stille tocht omdat je je het lef hebt om iets te zeggen van iemands gedrag.
Laatst nog kreeg ik van een "dame "  met een hooggeblondeerde pruik en een bruin gezicht die je niet krijgt van de hollandse danwel buitenlandse zon de gehele medische encyclopedie naar mijn hoofd geslingerd omdat ik deze dame erop aansprak dat ze
haar bolide verkeerd geparkeerd had bij de ingang van het winkelcentrum Ypenburg terwijl er meer dan voldoende parkeergelegenheid was.
Ik wees haar alleen maar op het feit dat deze ingang vrijgehouden moet worden voor de brandweer etc.
De ingang is te vinden aan de kant van Zeeman , waar trouwens zeer vaak auto,s staan geparkeerd die deze ingang blokkeren.
En dat is niet het enige hoor............ als je tegen mensen die al fietsend door het winkelend publiek rijden de tip geeft dat het geen fietspad is.........krijg je als reactie dat
je dezelfde ziektes kunt krijgen die eerder genoemd blondie je toewenst vraag ik me af of je dan nog wel je mond moet opendoen.
Er zijn misschien mensen die dit nu wel lezen maar je bereikt daar niet heel Ypenburg mee denk ik laat staan de mensen die zich niet houden aan de regels  en overal schijt aan hebben.
Een collum heeft denk ik alleen effect als een breed publiek het leest.
Ik ben benieuwd wie er reageerd..........denk niet die blonde dame
NICO

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 06-02-2007, 22:41 »
Parkfan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een van de beste eigenschappen van een columnist
> is denk ik een dikke huid hebben. Maar misschien
> is het ook daarom dat we niet weten wie nu schuil
> ging achter Punt!Uit.

En dit is nu precies de reden waarom ik gestopt ben met mijn columns. Niet omdat ik geen dikke huid zou hebben, maar omdat jullie het blijkbaar belangrijker vinden om erachter te komen wie de columns schrijft dan om over de inhoud met elkaar van gedachten te wisselen.  

garfieldsue

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2007, 09:08 »
misschien willen de mensen juist weten wie je bent omdat je onderwerp Hollandse openheid als titel heeft, hoewel je dat natuurlijk niet bedoelde, maar het geeft de mensen juist de kans om daarnaar te vragen ............
Ooverigens dat zou geen reden moeten zijn om te stoppen met je punt uit columns, je columns brachten  ook leuke (zo niet soms minder leuke) discussies tot stand

Sue

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2007, 11:49 »
Wat ik vervelend vond, was dat de discussies zich steeds meer toespitsen op wie ik zou zijn, waar ik zou wonen en hoe vervelend/naar etc ik wel niet was. Dat was helemaal niet de bedoeling van de columns. Bovendien snapte ik het niet zo goed, als je mijn naam en adres zou weten, wat zou je dan meer weten? Ik weet ook niet wie Parkfan, Nico en Sue zijn, maar ik reageer gewoon op wat ze te zeggen hebben.

Beheerder

• Administrator
  • Member
    • Bekijk profiel
Re: Hollandse openheid: columnist(e) gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2007, 17:58 »
Uitdaging voor alle inwoners van Ypenburg!

De beheerders van Ypenburg.Nu zijn er van overtuigd dat er veel schrijftalent is tussen de inwoners van Ypenburg.

Wil je deel uitmaken van een fantastisch team vrijwilligers en de beste site van Ypenburg, ga dan deze uitdaging aan.

Kruip in de huid van Punt!uit en zoek in tekstuele zin de parels van Ypenburg op!

Aanmeldingen, inlichtingen of andere informatie graag mailen naar de redactie van Ypenburg.Nu

Tot binnenkort!

De beheerders van Ypenburg.Nu

ecootje

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 17-03-2007, 12:52 »
Als nieuwe bewoner in de wijk Ypenburg wil ik graag reageren. Sinds december ben ik, na 45 jaar in een andere gemeente te hebben gewoond, nu inwoner van Den Haag en wel van de wijk Ypenburg. Mijn oude woonadres heb ik helaas moeten verlaten door overlast van de buren. Lees dit als zeer ernstige overlast waar zelfs geen bemiddeling door derden mogelijk was. Hier in Ypenburg lijkt alles op het eerste gezicht vrij rustig. In de straat waar ik woon valt mij die overlast van jongeren niet op.Wel kan ik de reakties van sommige mensen voorstellen. Ook ik vroeg mijn bovenburen in de oude straat of het na 12 uur 's nachts stil kon zijn omdat mijn wekkertje om 06.00 uur afloopt. Het gevolg was dat ik geen enkele nacht meer heb geslapen. Ook ik vroeg aan mijn buurjonegen van 16 of hij zijn brommer op straat uit elkaar wilde halen als hij ging klussen het gevolg was tot 3 keer toe een benzinetank die was leeggelopen en een stank in een portiek waar je misselijk van werd. Het ligt volgens mij aan het begin van het leven van die jongeren. Respect is wat ze moet worden aangeleerd door de ouders maar die vinden dat vaak teveel moeite. Pa en moe moeten werken en kinderen zoeken het maar uit op die leeftijd. Ik woon nu heerlijk rustig en slaap weer elke nacht alleen weet ik niet of ik opnieuw zou gaan vragen aan mijn buren of ze iets zachter kunnen zijn als ik daar herhaaldelijk last van zou hebben. De angst zit er nog steeds in.

Ik hoop op deze manier bijgedragen te hebben aan het forum en wie weet lijdt dit tot een leuke, leerzamen discussie.
tot schrijfs

Wiske

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 18-03-2007, 15:36 »
Helaas, het soort 'gezellige' buren zoals je beschrijft bestaat hier op Ypenburg ook.
En ook hier betekent netjes vragen of het wat rustiger kan dat de volume knop omhoog gedraaid wordt.
Er zijn in het echt meer Tokkies dan je op tv ziet....
Ik hoop voor je dat jouw buren zich netjes blijven gedragen!