Auteur Topic: De handyman  (gelezen 2346 keer)

Punt!Uit

• Member
    • Bekijk profiel
De handyman
« Gepost op: 08-09-2005, 17:31 »
Elke buurt kent er wel eentje: de handyman. Als je kraan lek is, of je deur klemt, dan weet hij raad. De handyman uit onze straat heet Piet. Een naam die naar eerlijkheid, degelijkheid en boerenkool ruikt. Dat zijn de echte. Ik zou werkelijk niet weten wat ik zonder Piet zou moeten beginnen.

Piet is er. Altijd. Voor iedereen. Zonder onderscheid te maken tussen zijn buurtgenoten, biedt Piet een helpende hand. Zonder Piet was mijn huis allang een bouwval geweest, had ik al minstens twee leidingen lek geboord en hing mijn naambordje aan de wilgen in plaats van op mijn voorpui.

Zijn hulp komt gevraagd, maar zeker ook spontaan. Hij houdt nauwlettend je algemene huis-tuin-en-keuken domein in de gaten en laat je fijntjes weten wanneer het tijd is om je huis te schilderen, het gras te maaien of je auto te wassen. Dan kan ik hem wel achter het behang plakken (als je tenminste zelf zou kunnen behangen). Maar ik doe het niet. Ik en mijn twee linkerhanden koesteren Piet. Hij kan wanneer hij wil terecht voor koffie, een biertje of zelfs een maaltijd.

Soms gaat Piet wel wat ver. Zoals die ene keer toen hij eerst peinzend naar mijn heg keek, vervolgens hoofdschuddend terug naar zijn eigen huis liep, om mij een paar minuten later zwijgend zijn elektrische snoeischaar aan te reiken. Toch heb ik direct -onder zijn toeziend oog- mijn heg gesnoeid. Met Piet valt niet te spotten. Zelfs niet in mijn column.

Zeiksnor

• Gast
Re: De handyman
« Reactie #1 Gepost op: 09-09-2005, 00:50 »
He gelukkig!

Bij de eerste paar regels had ik even het idee dat het dit keer een positieve column zou worden. Ik werd echter niet teleurgesteld. Vanaf alinea 3 wordt ook Piet de grond in geboord! Uiteraard deugt er weer geen flikker van Piet en doet Piet alles verkeerd.

Ben je alleen in deze column zo flink, of durf je in real life Piet ook te vertellen dat hij zich met zijn eigen zaken moet bemoeien?

Gewoon een vraag: kun je nou echt geen andere columns schrijven dan columns waarin alles en iedereen afgezeken wordt?

dreumesmama

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 09-09-2005, 10:03 »
Ach laten we dat ene lijntje maar buiten beschouwing laten, het is duidelijk de bedoeling dat dit iets positiefs voor de sociale cohesie moet worden.

OK, ik ga er dus nog altijd van uit dat Puntuit mijn achterbuurman is, dan ga ik nu dus op zoek naar die Piet.

Kwestie dat mijn teergeliefde echtgenoot niet alleen twee linker handen heeft maar bovendien een hekel heeft aan klussen. Misschien maar goed ook, stel je voor : iemand die de hele tijd wil klussen en dan de boel in het honderd draait. Enfin, het valt dus niet mee, nieuwbouwhuis waar nog veel in moet gebeuren en dan een man die allergisch is voor het doe-het-zelver gebeuren. Gelukkig klus ik zelf niet onverdienstelijk maar ik ga dus bij deze op zoek naar die Piet. Mag ondertussen niet mopperen, heb het zelfs getroffen met de buren en de buren daarnaast. Zonder de nieuwe buren zou onze schuur er in ieder geval niet staan.

Door het laaiend enthousiasme van genoemde buurmannen gaat mijn man zowaar - onder supervisie - mee aan de slag aan het gemeenschappelijke tuingebeuren. Hij heeft de smaak ondertussen zo te pakken dat hij zich met gewaagde projecten gaat bezighouden en zelf een tweede wc gaat installeren. Ik zal de verbanddoos maar al klaar zetten. Positieve noot is dat ik natuurlijk niet met hem getrouwd ben omdat hij zo'n klusser was en dat hij gelukkig andere kwaliteiten heeft.

Ik ga maar eens verder, nog veel te klussen en kan tenslotte niet alles aan de buren vragen als je op vriendelijke voet verder wil leven.

dreumesmama

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 14-09-2005, 12:34 »
Laat Piet maar zitten! Mijn man blijkt een niet onverdienstelijke klusser te zijn, mits de goede informatie, het juiste gereedschap en nodige enthousiaste aanmoediging. Er is zelfs geen verbandtrommel aan te pas gekomen.

Nu maar hopen dat hij niet de nieuwe Piet van de wijk gaat worden en overal gaat klussen ;-))