Auteur Topic: Tuinterreur  (gelezen 5694 keer)

Punt!Uit

• Member
    • Bekijk profiel
Tuinterreur
« Gepost op: 04-09-2005, 21:07 »
Na een paar weken vakantie zit ik weer in mijn eigen achtertuin. Diezelfde tuin was voor mij een belangrijke reden om naar Ypenburg te verhuizen. Nu weet ik wel beter. Ik lijd ernstig onder tuinterreur.

Ik kijk maandenlang uit naar de zomer, maar als het eenmaal zo ver is, val ik van mijn wolk en wens ik dat het snel weer herfst is. Mijn huis heeft ankerloze spouwmuren, maar dat effect hebben mijn schuttingen helaas niet. Ik kan me best voorstellen dat je van de muziek van Jantje Smit houdt (of lieg ik u nu ernstig voor?). Maar goed, smaken verschillen nu eenmaal en ik wens dat gejengel dus niet te horen. Idem dito voor dat van kleine kinderen. Stop er een speen in, zet het achter die ankerloze spouwmuren, voed het op voor mijn part, maar doe in elk geval iets! De oplossing van een van mijn achterbuurvrouwen wil ik u niet onthouden: zij gilt hysterisch dat haar kind niet zo moet schreeuwen. Briljant.

Ik mag eigenlijk niet klagen. Ik ben net terug van vakantie en het is mooi weer in Nederland. Daar bof ik natuurlijk ontzettend mee. Het zijn vast de laatste mooie dagen van het jaar en die pik ik dan toch nog mooi even mee. Dus pak ik vol goede moed mijn tuinstoel en installeer ik me met een drankje en een hapje. Een paar minuten later volg ik met kromme tenen de verplichte verjaardagsconversaties die vanuit een paar tuinen verderop galmen. Blaffende honden, huilende baby’s, de hele familie is gezellig meegekomen. Intussen probeer ik mijn tijdschrift te lezen.

Na een uurtje geef ik me gewonnen. Ik denk dat ik maar naar het strand ga. Lekker rustig op een handdoekje naar de ruisende zee luisteren.

Pietje Puk

• Gast
Re: Tuinterreur
« Reactie #1 Gepost op: 04-09-2005, 23:11 »
Of je zit lekker in je tuin en dan gaan je achterburen met de hele familie de weg naar de carpoort vol met auto's zetten omdat ze te lui zijn om een stukje te lopen (en hun auto liever voor jouw carpoort zetten zodat je er niet meer in of uit kan). Dat ze daarna allemaal hun auto's daar gaan staan wassen en stofzuigen hoort daar kennelijk allemaal bij. Een BBQ met z'n allen in de tuin met vanuit een geopend raam op de eerste verdieping lekkere muziek met extra bass maakt je tuin-ervaring op zo'n dag weer compleet!

Dreumesmama

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 05-09-2005, 12:06 »
Volgens mij is Puntuit mijn achterbuur!
Ik ben namelijk zo'n moeder die na uren gekrijs en gegil van een dreumes een snaartje voelt knappen en dan heel hard gilt 'OPHOUUUUDEN MET GIIIIIIILLEN !!!!!!!!'
Ondertussen realiseer ik me natuurlijk dat er iets niet klopt, want ik sta natuurlijk zelf te gillen. Maar ik ben maar een mens. Tenslotte heb ik nauwelijks een oog dicht gedaan vannacht. Tot (heel) laat in de avond (of is 23.00 uur te vroeg om te gaan slapen?) hoor ik vanuit mijn bed gillende en krijsende kinderen op het speelpleintje of op het water. Gelukkig slaapt mijn dreumes er doorheen. De buren (maakt niet uit welke kant, er is er altijd wel één) hebben na middernacht nog luidruchtig en halfdronken afscheid genomen voor ze wegsjeesden. Om zes uur 's ochtends was ik op want ten eerste maak ik boterhammetjes voor manlief en ten tweede is dreumes nu wel echt uitgeslapen. Ik niet dus. Helaas, het kind is niet binnen te houden en probeert zijn driejarige willetje de hele dag uit. Een paar uur later ben ik het opvoedkundig verantwoord converseren met een onwillige dreumes zat, en begin ik dus te gillen. Bij deze dus excuses aan de (achter)buren.

Helaas, bij opvoeden kan je niet even 'pauzeren' en koffie drinken, we gaan straks wel verder of een weekje vrij nemen. Als je zo'n licht (of zwaar) gestreste moeder hoort gillen, weet je in ieder geval dat ze één ding WEL probeert, namelijk opvoeden. De anderen sturen hun kinderen namelijk naar dat speelpleintje tot bijna middernacht... lekker rustig in huis.

Tuin genieter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05-09-2005, 21:06 »
Tja, wat een rare mensen zijn wij hé.

Gaan we in een woonwijk wonen met rijtjeshuizen en dan heeft iedereen een hekel aan het geluid uit de straat. Volgens mij vergeet PuntUit het belletje van de tram. Dat hoor je door heel de wijk terwijl ik er toch echt minimaal anderhalve kilometer vandaan woon.

Als je het jammer vindt dat je buren kunnen praten en soms visite hebben (met of zonder bbq-rook) moet je maar eens bij jezelf te raden gaan. In het oosten van het land kun je voor de prijs van je huis op Ypenburg een leuke niet alte grote vrijstaande woning kopen.

Maar ja daar heb je dan weer (gemiddeld) minder salaris, minder goede bereikbaarheid naar het centrum, geen strand en ook geen bijenkorf ed.

Neem dat ene keertje dat de volume knop wat verder open staat eens voor lief en als het je erg stoort vraag dan vriendelijk of het zachter mag....!!!

De buren zullen ook wel eens van PuntUit een punthoofd hebben gehad.

Geniet van de momenten die je pakken kan!!

Gewoon NICO

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05-09-2005, 21:37 »
Is een forum bedoeld om met modder naar elkaar te gooien ..................
Punt Uit is de starter van het onderwerp tuinterreur............. maar die vergeet wel dat we  hier met z,n allen als mensen met elkaar wonen..........en als  je als mens niet de tollerantie kan opbrengen met andere mensen samen te wonen zou ik er maar eens hard over nadenken op te zouten.......
Als mijn buren wat luidruchtig zijn  so what............. als het mij irriteerd zeg ik er wat van in een normaal gesprek..........en zet ik dat niet op het forum..... is wel laf van puntuit hier een grote mond te hebben maar naar de buren lopen en vragen of het wat minder kan dat is er denk ik niet bij............ noemt men dat niet contactgestoord ............zo ja dan is dit medium een uitstekend middel je te uiten...................dus ga vooral door je belachelijk te maken ..........dan valt hier ook nog wat te lachen
Of heb je grote sterke kerels als buren puntuit............en dan nog praten kan altijd toch
En tja het is nu mooi weer iedereen geniet er nog van dadelijk is het winter en zitten we binnen maar dan hebben we weer te klagen over de hoge energierekeningen etc
Maw het is altijd wat en...........het bevestigd maar weer dat er in Ypenburg echte
Nederlanders wonen altijd wat te klagen over de meest onbenullige dingen...............

Dreumesmama

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 05-09-2005, 22:47 »
euh.. helemaal mee eens, maar af en toe van de rust en stilte genieten in je tuin is ook wel leuk. Dus juist OMDAT we zo dicht op elkaar wonen zouden we natuurlijk wel een beetje rekening kunnen houden met elkaar. Ik PROBEER in ieder geval om niet de hele dag te staan krijsen tegen mijn kind (schiet ook niet op - maar dat is een ander verhaal).
Over een verjaardagsfeestje moet je overigens niet gaan zeuren, vooral omdat het om 'conversatie' blijkt te gaan en niet over 'knalharde muziek' tot in de vroege uurtjes(volgens mij is puntuit toch echt mijn achterbuur want een van de buren heeft inderdaad een verjaardagsfeestje gehad (zonder muziek!) en dat moet nu toch echt wel kunnen, anders kun je beter van planeet veranderen - of oordopjes kopen.

Nico

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 06-09-2005, 11:36 »
Dreamesmama mijn reactie was niet aan u bedoeld maar aan puntuit

ikke

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 06-09-2005, 15:43 »
Volgens mij hebben ze alleen in deelplan 6 ankerloze spouwmuren. Is Punt misschien mijn buurman....... Waar is dat te koop bordje?

mien (waterwijk)

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 07-09-2005, 08:19 »
Ik ben het in essentie Puntuit eens.
Ik ben ruim 2 jaar geleden in waterwijk gaan wonen. Ik kom uit een buurt in Den Haag waar het nooit stil was. Altijd wel geluid van trams, auto's, krolse katten en noem het maar op. Ook met een regelmaat feestjes met harde muziek tot diep in de nacht. Ik ben dus nogal wat gewend.

Maar als ik nu na een lange dag hard werken even heerlijk in m'n tuintje wil zitten, vlucht ik binnen 5 minuten naar binnen. Het is een continu gekrijs van kinderen muziekjes en ga zo maar door. Kinderen moeten kunnen spelen maar zomaar de hele tijd gillen? Voor niks? Ik zou willen dat daar eens op gelet wordt door de ouders.  In plaats daarvan hoor je vanaf de tuinstoel ook door vader of moeder geroepen worden waar de spruit toch uithangt. Misschien een idee om gewoon even op te staan en te gaan kijken.

dreumesmama

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 07-09-2005, 14:43 »
Hi Mien,

Ik laat mijn kind niet zomaar rondlopen en gillen en ik vind het ook behoorlijk irritant dat er ouders door de straten lopen gillen op zoek naar hun (soms heel jonge) kinderen (zijn die mensen dan echt niet ongerust als hun kind 'verdwijnt' ???).
Alleen verlies ik af en toe mijn opvoedkundig verantwoorde zelfbeheersing als mijn dreumes weer eens probeert hoe ver hij kan gaan en gaat krijsen omdat hij zijn zinnetje niet krijgt en dan gil ik dus "ophouden met GILLLLLENNN!" en dan hoort Puntuit dat want ik ben er ondertussen bijna zeker van dat Puntuit mijn achterbuur is en dat hij in de Brasacker woont.
Als je een tuin hebt en in de waterwijk woont, woon je waarschijnlijk op het Hageneiland??? Daar loopt het inderdaad de spuigaten uit met krijsende kinderen en onopgevoede ouders (zet de deur maar open - zolang wij er geen last van hebben - en ga de wijk maar onveilig maken).

E. Bommel

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 07-09-2005, 23:12 »
@ikke

Ik heb eens even flink op de muren geklopt. Maar ook in deelplan 1 hebben we ankerloze spouwmuren. Ik heb eens even flink op de muren geklopt maar mijn buren reageerde niet :-)

Nico

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 08-09-2005, 00:27 »
Ook  hier in Morgenweide .............. geklopt gebeukt...............geen buren die kwamen klagen............misschien kan puntuit  ankerloze spouwschuttingen om zijn tuin plaatsen heeft ie ook wat minder last van zijn buren als ie in de tuin zit.................

mien

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 08-09-2005, 08:57 »
Hi dreumesmama,

Ik woon niet op het hageneiland. Misschien is het daar inmiddels de spuigaten al uitgelopen maar ik heb het idee dat het overal het geval begint te worden.
Waar ik ook loop, ik hoor gekrijs en gegil.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is waarom al die kinderen op de straat grenzend aan alle tuinen spelen. Er is een hele grote speelweide in de wijk en er zijn nog 2 hele grote stukken met braakliggend terrein. Waarom wordt daar niet gespeeld? Hoeft er niet op het verkeer gelet te worden en minder mensen hebben er last van.

Op de speelweide is er ook minder gevaar voor de allerkleinste. De waterkant is dan nog een eindje lopen. En toeziend ouder heeft de kleine (als het goed is) dan allang gespot voor het de waterkant bereikt. Ik heb in de buurt al diversen malen kleintjes van 3 gezien die zonder toezicht aan de waterkant aan het scharrelen waren. Daar heb je op de weide geen last van.

Ik begrijp ook best dat kinderen het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen maar terug gillen dat ie niet mag gillen? tsja, waar heeft ie dan toch het voorbeeld vandaan gehaald?

dreumesmama

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 08-09-2005, 09:24 »

Helemaal mee eens dat er niet gekrijst en gegild hoeft te worden en persoonlijk vind ik het op het randje van crimineel om kleine kinderen alleen op de straat te laten (met of zonder water in de buurt).

Maar als mensen alleen maar "last" hebben van kinderen, is een vinexlocatie misschien niet de beste keuze om te gaan wonen?? Tenslotte is dat nu net de plek waar het barst van de kinderen. Is het eigenlijk gek dat kinderen op straat lopen krijsen als er 100 tot 200 kinderen op nog geen hectare groot samen moeten spelen??? Ga eens tellen hoeveel kinderen er in Ypenburg wonen en hoeveel m2 speelruimte ze hebben.

Enne... opvoeden vond ik toch vooral het makkelijkst toen ik nog geen kind had en alleen maar commentaar hoefde te leveren op de kinderen van anderen.

Zeiksnor

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 08-09-2005, 10:18 »
Gezien de columns die Punt Uit schrijft, moet hij/zij het wel ontzettend moeilijk hebben in het leven. Werkelijk elke futiliteit waarover geklaagd zou kunnen worden, wordt aangegrepen en zijn/haar bagguh wordt vervolgens via deze website over ons uitgestort. Wat zijn de volgende onderwerpen? Wat een schandaal het is dat je auto nat wordt als het regent? Of dat je harder moet fietsen als het waait en je tegen de wind in moet fietsen? Dat je te lang moet wachten bij de MacDonalds? Ik heb nog nergens gelezen dat de A13 teveel lawaai maakt?

Wat ik bij die zeikcolumns steeds weer mis, is een beetje tolerantie. We leven immers met veel mensen in een dichtbevolkte ruimte. Er zullen best wel eens ergerissen zijn maar man, kijk wat je hebt: een prachtig huis, een leuke buurt, de meeste mensen op Ypenburg hebben niets te klagen over materiele welvaart (hoewel we steeds ontevredener worden, ook al hebben we 2 auto's, een motor, een boot en 3 breedbeeld TV's).

Het is een beetje een dooddoener, maar als het nou werkelijk zo slecht wonen is op Ypenburg, ga dan lekker terug naar waar je vandaan komt.

O ja, schrijf eens een leuke column!