Auteur Topic: Inkorting tramlijn 19, geen station Delft meer  (gelezen 6754 keer)

rocky20

• Member
    • Bekijk profiel
Inkorting tramlijn 19, geen station Delft meer
« Gepost op: 28-02-2012, 17:37 »
Het stadsgewest Haaglanden stelt vanwege bezuinigingen voor om per december 2012 tramlijn 19 in te korten van Delft Tanthof tot en met de tramhalte Nieuwe Plantage in Delft. Hierdoor is het station van Delft niet meer met tram 19 bereikbaar en zal men noodgedwongen moeten overstappen op tram 1 om het station te bereiken. Wel zal tram 19 met nieuwe blauwe trams, zoals op RandstadRail, worden geŽxploiteerd in plaats van de bestaande rood-beige trams.

Op dit moment vindt de inspraak plaats en kan er bezwaar worden ingediend tegen het voorstel bij het stadsgewest Haaglanden. Zie voor informatie www.haaglanden.nl. Zelf heb ik al een bezwaarschrift ingediend. Wie volgt?

ypenburgse

• Newbie
    • Bekijk profiel
Re:Inkorting tramlijn 19, geen station Delft meer
« Reactie #1 Gepost op: 29-02-2012, 21:20 »
Ik heb het vandaag ook gezien in de Eendracht en vraag me nu serieus af waarom dan al dat geld in deze lijn is gestoken als ze de overstapstations voor ander OV links laten liggen.
Rotterdam is dan in ieder geval niet meer makkelijk bereikbaar met de trein en aansluitend OV en Amsterdam was dat ook al niet meer door de nieuwe NS dienstregeling.

Iedereen moet blijkbaar of de RR in (naar Rotterdam) of auto (Amsterdam).

Weet iemand of dit wellicht met de bouw van het station in Delft te maken kan hebben? Want dat zou ik de enige redelijke argumentatie vinden.

patrick

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29-02-2012, 22:06 »
In de voorstellen voor de dienstregeling staat de reden: de werkzaamheden in de spoorzone.
Ook ik heb een reactie ingediend.

garfieldsue

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 01-03-2012, 11:47 »
als dat zo is dan zullen er veel meer mensen vanuit Leidschenveen/Ypenburg die normaal gesproken naar Delft station met lijn 19 gaan - alsnog de fiets pakken en dan zal Delft hier wat aan moeten doen want er is nu al niet genoeg ruimte voor alle fietsen en dan komen er vast een heleboel bij

ongelofelijk dat het zo lang heeft geduurd om lijn 19 eindelijk een volwaardige lijn te maken en dan gaan ze het inkorten  -  het was toch de bedoeling veel meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen niet om ze er uit te krijgen waar is de htm toch mee bezig de laatste tijd

coby fritz

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 01-03-2012, 17:48 »
Raillijn 19 heeft een lange historie welke te lezen is op Wikipedia. Reeds in 1927 waren er plannen voor deze "Zomerlijn" maar de beurskrach van 1929 gooide roet in het eten.
Dat de lijn ingekort zal worden ingaande de dienstregeling van 2013 zal zeker te maken hebben met de spoortunnel plus dat het de bedoeling is dat raillijn 19 doorgetrokken wordt naar de TU-wijk.
Dan kom je ook nog eens twee bruggen tegen die niet al te stevig meer zijn.
Kost ook geld natuurlijk om die te verstevigen.
Gelukkig kunnen wij straks met een overstap op lijn 1 toch nog station Delft en Tanthof bereiken.
Het is alleen wel even in en uit checken en dan nog een keer in en uit checken maar men komt wel op de plaats van bestemming.

garfieldsue

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07-03-2012, 16:06 »
Het was natuurlijk juist handig dat lijn 19 rechtstreeks naar het delftse station reed en niet nog een onnodige overstap net over de brug voor 2 haltes. De tram zal ook later via het station naar technopolis rijden

rocky20

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 08-03-2012, 10:43 »
Zelf ben ik van mening dat 2 tramlijnen naar Tanthof wat te veel is, gezien de bezuinigingen, maar vanuit Leidschenveen/Ypenburg zou toch station Delft bereikbaar moeten zijn. Het stadsgewest Haaglanden, de gemeente Delft en projectorganisatie van de spoorzone Delft moeten m.i. samen kijken hoe dat mogelijk zou kunnen blijven totdat de verlenging naar TU gereed is. Immers daar komen alle OV-lijnen van Delft en omgeving bij elkaar en is er een logische overstap op de treinen ri. Rotterdam en Schiedam. Ook het (winkel)centrum van Delft is vanaf het station en de halte Prinsenhof beter bereikbaar dan vanaf de halte Nieuwe Plantage.

garfieldsue

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09-03-2012, 18:20 »
ik ben het met je eens dat 2 lijnen naar Tanthof te veel is - maar waarom zou lijn 19 niet naar het station kunnen rijden en verderop keren en teruggaan richting Leidschendam, nu moeten er een hoop mensen die juist vanaf Leidschendam, Leidschenveen en Ypenburg naar Delft Cs willen rijden en alsnog moeten overstappen op tram 1 om naar het station te komen.

coby fritz

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09-03-2012, 18:54 »
Het blijft puzzelen want wat ik mijzelf afvraag is hoe lijn 19 terug gaat rijden vanaf de Nieuwe Plantage. Heel lang geleden reed lijn 1 naar het station van Delft en reed dan achteruit de Westvest op.
Iets meer uitleg wat dat betreft zou dus wel wenselijk zijn.
Ben benieuwd naar de reacties van het Stadsgewest.
Wat mij wel opvalt is dat er helemaal geen reacties waren op het verdwijnen van bus 62. Een buslijn die ons Ypenburgers jarenlang met gemak vervoerden van Ypenburg via de Indische wijk in Delft naar de TU-Wijk en WC de Veste plus het station Delft.
Van mij mag deze buslijn weer gaan rijden want buslijn 60 is voor mij geen optie, zo ook niet voor de mensen die bij IPSE moeten zijn. De toekomst zal het leren zullen we maar denken.

rocky20

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 09-03-2012, 22:25 »
Persoonlijk (en als forens richting Rotterdam) vind ik lijn 19 toch wat plezieriger naar station Delft dan bus 62. Lijn 19 doet er ongeveer 10 minuten over en rijd elk kwartier. Bus 62 deed er met een frequentie van elke 30 minuten ongeveer 20 minuten over, omdat hij via een omweg naar het station reed.

Het idee van het stadsgewest Haaglanden is dat lijn 19 met trams van RandstadRail gereden gaat worden. Aangezien deze aan beide zijden een deur hebben, hoeft er geen keerlus of een keerdriehoek aangelegd te worden. Een trailtrack (is een soort 3e spoor tussen de 2 sporen in) is dan voldoende om te keren. Evenals als Coby ben ik wel benieuwd waar deze dan gerealiseerd gaat worden.

Helemaal eens dat het eindpunt van lijn 19 minimaal station Delft zou moeten zijn. Dat is ook mijn grootste bezwaar.

patrick

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 10-03-2012, 21:52 »
Inderdaad tot aan Delft CS is voldoende. Probleem schijnt te zijn dat de ruimte voor een tailtrack bij Delft CS niet aanwezig is en bij de nieuwe plantage wel. Een tailtrack is met 2 richtingenmaterieel gewoon een derde spoor waar de tram kan wachten zonder de andere lijnen te hinderen om terug te kunnen rijden.

Ik heb in mijn reactie voorgesteld alvast een gedeelte van de lijn naar TU Delft aan te leggen tot aan Zuidpoort. De rest van de lijn moet wachten totdat de brug bij Zuidpoort aangepakt is. Enkelspoor zou op dat kleine stukje al voldoen. Dat maakt de lijn aantrekkelijk, vanwege een halte dichtbij het winkelgebied (mogelijk extra reizigers). Het geld voor doortrekking is er en dit spaart een tailtrack uit waarmee de langere reistijd kan worden gefinancieerd. Win win win  ;D

Buurtbewoner

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12-03-2012, 11:57 »
Bij station Delft is ruimte voor een tailtrack (daar waar de oude sporen rechtdoor lopen langs het water), maar de tijdelijke constructie kan de asdruk e.d van de citadissen niet aan. Een nieuwe tijdelijke baan aanleggen kan niet op korte termijn, omdat de net aangelegde baan dan weer op de schop moet.

rocky20

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 06-06-2012, 15:46 »
Ondanks de vele inspraakreacties blijft het stadsgewest Haaglanden bij haar mening om lijn 19 in te korten tot de halte Nieuwe plantage. De loopafstand naar het station is volgens hen maar 600 meter (mijn meting komt uit op ongeveer 1,5 km). Het realiseren van een tailtrack of een keerlus is gezien de bouwactiviteiten in de spoorzone geen reŽle optie en blijven doorrijden naar Tanthof is te duur (dat laatste is wel een reŽel punt).

HTM heeft nog een alternatief ingebracht om lijn 1 vanuit Rijswijk via Ypenburg Centrum te sturen en lijn 19 vanuit Leidschenveen in te korten tot Nootdorp, maar wordt ook niet reŽel geacht. Ik vind dit eigenlijk nog wel een aardig alternatief, omdat je vanuit Ypenburg dan met lijn 1 naar Delft kan en met lijn 30 (bus Veolia) naar Station Ypenburg.

Op 13 juni vindt de raadscie van Haaglanden plaats en zal er een definitief besluit worden genomen. Zie verder www.haaglanden.nl

Gezien het standpunt van Haaglanden kan je vanaf december weer gewoon lekker fietsen vanuit Ypenburg naar station Delft of met de auto naar je bestemming.

garfieldsue

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 06-06-2012, 15:55 »
tja stadsgewest is niet zo goed in meten dat is het verleden ook wel gebleken -

en het verschil tussen 600 meter en 1500 meter is wel heel veel -
wellicht valt het allemaal wel mee maar ik ben niet hoopvol

het alternatief zou een prima oplossing zijn maar ik ben bang dat ze date cht niet gaan doen

patrick

• Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 12-06-2012, 21:19 »
Balen dat een keerlus bij Delft niet mogelijk of dat de gemeente Delft dat verderop niet wil. Kennelijk willen ze geen treinreizigers.
Wat betreft de loopafstand staat het wel degelijk goed in het stuk. Het gaat om de loopafstand naar het centrum van Delft (grote markt).
Deze is van de halte nieuwe plantage niet veel langer als vanaf halte station.
Wel moet Delft dan de bewegwijzering aanpakken en een aantrekkelijke looproute creeeren. Eens kijken of Delft wel winkelend publiek wil!

Goed dat 's-avonds en in de weekeinden gekeken wordt naar een koppeling.
Jammer dat dat overdag niet gebeurt door verhoging van de frequentie, of door koppeling met buslijn 130 en 60. Dat zal wel te moeilijk zijn (Veolia - HTM).

Nu maar hopen dat ze een beetje opschieten met de spoorzone